Zondag 24 Maart

21 maart 2013 - Lucban, Filipijnen

Zaterdagmiddag heb ik mijn koffer afgegeven met spullen die ik later in Palompon nog nodig heb aan Joost Mes. 'S avond nog een biertje gedaan met een aantal PIT officieren en kapitein Soldevilla en Glenn Tilla. Ferdinand Soldevilla had al een route uitgezet en bekenen om snel Manila uit te komen. Zondag ochtend 5.15 stonden de beide heren voor mijn hotel en kon de reis beginnen. Vooral het eerste uur was een gekkenhuis. Herhaaldelijk kwamen we vast in het verkeer. Je begrijpt niet was al die mensen op dat tijdstip op de weg te zoeken hebben. Toch ging het allemaal vrij voorspoedig en we waren al Teresa door voor we er erg in hadden. Joost Mes zou daar aansluiten maar om 7.15uur hadden we elkaar toch gevonden. Het eerste stuk ging vrij vlak, maar toen begonnen we de trip naar Mount Bugarin. Joost bleek over uitzonderlijke klimcapaciteiten te beschikken en stond boven op ons te wachten met een koude Gatorate. Glenn had het duidelijk moeilijk en het feit dat hij nog maar een maand aan het fietsen was begon hem op te breken. Ferdinand en Glenn stopten er mee na zo'n 70 km en gingen met een Jeepney terug naar Malate. De brug in Pagsanyan was buiten gebruik en je kon de rivier alleen met een pontje oversteken. We hebben nog gelunch bij de Jolibee en daarna heeft Joost me uitgezwaaid bij het pontje. Vanaf 13.30 ging de toch solo verder. De weg bleef maar omhoog lopen tot Luisiana en ik verloor liters aan vocht. Ondanks diverse flesjes water en Gatorate kreeg ik vlak voor Luisiana een kramp aanval. Gelukkig vlak voor een huis van de zeeman en die kwam al gelijk met een fles water naar buiten. Z'n familie verkocht ook sportdrank en na een kwartiertje kon ik weer verder. Even over 4 uur reed ik Lucban binnen. Het bleek vrij eenvoudig om een hotel te vinden en ik ben toen maar even gaan liggen. Rond 7 uur een dubbele pizza genomen bij Buddy's en nu mijn blog bijwerken in een internet cafe. Morgen eerst bergafwaards in de richting van Lucena en dan door het Quezon National park verder naar het zuiden. Mijn snelheidsmeter geeft flink wat teveel aan, dus daar moet ik straks naar kijken. Ik schat dat ik toch wel 110 km in de benen heb dus de kop is er af.

1. Joost mes:
    24 maart 2013
    Zo het was dus toch nog een stuk klimmen naar dat Lucban. Ben ik net op tijd afgehaakt haha. Nou have fun en we gaan je volgen.