Waarom fietsen van Manila naar Palompon

20 maart 2013 - Appingedam, Nederland

Sinds 2001 heeft de Koninglijke Vereniging van Nederlandse Reders een samenwerkingverband met de Filippijnse zeevaartschool Palompon Institute of Technology (PIT) voor het opleiden van officieren voor de Nederlandse vloot. De bewaking van de kwaliteit van het zeevaartonderwijs bij het PIT ligt bij het Scheepvaart en Transport College (STC) uit Rotterdam.

Van 16 tot en met 19 april 2013 vind in Palompon, de Filippijnen, de jaarlijkse selectieweek plaats van de 12e lichting stagiairs  Door verschillende bij de KVNR aangesloten rederijen worden stagiairs geselecteerd. Sinds het begin van de samenwerking zijn nu bijna 1.200 stagiairs geselecteerd. Voor Navigia neem ik al een aantal jaren deel aan de selectieweek.

Jaren geleden heb ik besloten om er eens op uit te trekken in het jaar dat ik 50 zou worden. Verschillende opties hebben de revue gepasseerd. Wandelen over de Pyreneeën van de Atlantische kust naar de Middellandse zee of een kanotocht langs de Kroatische kust. Toen ik Klaas Hoogland na jaren weer tegenkwam en die mij enthousiast vertelde over zijn fietsavonturen werd fietsen ook een optie.

Een paar jaar geleden, na een een selectieweek vertelde een van onze stagiaires dat het een flinke tocht was met de bus van Palompon naar Manila en toen viel het kwartje. Fietsen van Manila naar Palompon was niet alleen een leuke fysieke en mentale uitdaging, het is ook een uitstekende gelegenheid om het land waar zo veel van onze zeevarenden vandaan komen beter te leren kennen. Morgen 21 maart vlieg ik naar Manila om daar Zondagochtend te starten met mijn solo fietstocht.

1. Martin:
    21 maart 2013
    Hey Auke! tof dat je dit gaat doen, goeie reis en be safe!!
  2. Christine douma:
    Auke, heel veel suc6 met je fietstocht.. Tjum2
  3. Margreet:
    Auke
    veel fiets plezier
  4. Tjakko Speelman:
    22 maart 2013
    Nou Auke, het aftellen naar de start kan beginnen! Nog even en dan ga je los. Heb je wel bandenplakspullen bij je?
    Hoe lang is de tocht in kilometers? Als je er met de bus al lang over doet,dan op de fiets helemaal.(tenzij je de fiets op de bus bindt zoals vroeger bij het regionaal busvervoer)
    Nou jongen,trappen maar.
  5. Ferdinand:
    27 maart 2013
    Hallo Auke, hoe is uw reis? hebben een veilige reis.
    met vriendelijke groet