Woensdag 10 April

10 april 2013 - Maasin, Filipijnen

Na al het geluier moest er vandaag maar weer eens een stukje gefietst worden. De afstand naar Maasin leek niet al te groot, dus ik heb eerst nog rustig ontbeten in Padre Burgos. Om 8 uur was ik echt uitgegeten en ben ik maar vertrokken. Niet te snel uiteraard want het is maar afwachten of ze me in het Impul Pensione in Maasin al voor 12.00 binnen zouden laten. De afstand was nog minder dan ik dacht en om 10.00 uur stond ik voor het pension. Gelukkig kon ik gelijk een kamer krijgen. Onderweg naar mijn kamer zag ik dat een andere gast een vouwfiets in zijn kamer had staan. Het intrigeerde me toch wel dus ik ging maar eens vragen hoe dat zat. Het bleek een oosterbuur te zijn die al 5 weken onderweg was met zijn vouwfiets. Hij was al via de eilanden vanaf Manila afgezakt naar Mindanao en de laatste 3 dagen volgde hij dezelfd route als ik. In Ormoc ging hij met de boot naar Cebu en vandaar langzaam weer omhoog richting Manila. Deze gepensioneerde had geen haast en zijn vouwfiest ging wel niet zo snel maar was volgens hem veel gemakkelijker in het vliegtuig of een Jeepney ( als hij geen zin had om tegen een berg op te rijden). Ik maakte deze tocht nu omdat ik me nu nog fysiek vrij sterk voel. Deze 68 jarige bewees dat je dit soort tochten in je eigen tempo ook best op hogere leeftijd kan doen. Het was de eerste tourfietser die ik tegenkwam en voor hem gold hetzelfde. Deze energieke gast wachte nog even tot zijn was droog was en ging daarna de 60 kilometer nog even doen tot aan BayBay.