Donderdag 11 April

11 april 2013 - Baybay, Filipijnen

Gisteren werd mij door een duitser op een vouwfiets verteld dat Baybay 60 km zou zijn vanaf Maasin. Ik had geen reden om er aan te twijvelen en had er dus niet verder naar gekeken. Met name het eerste stuk slingerde flink, misschien dat daar de misrekining in zat, maar de afstand was toch ruim 80 km. Ik was bijtijds vertrokken dus ondanks een flinke pauze om te zwemmen onderweg was ik toch voor de middag in mijn hotel. Ik blijf maar een nacht dus een eenvoudige kamer genomen. Offcieel zou er een douche moeten zijn, die is er ook wel alleen er komt geen water uit. Nu moet ik bekennen dat mandien na een stuk fietsen ook net zo prettig is. Eigenlijk  heb je in dit land alleen een douche met warm stromend water nodig als je een kamer hebt met airco. Het plaatsje valt me helemaal niet tegen. Een leuke boulevard langs het water, een parkje er bij etc. met een paar eettentjes. Het moet alleen nog wat verder ontwikkeld worden.

Ongeveer 10 km voor Baybay kwam ik dus langs een resort langs de kust met wat zwembaden. Het zak er allemaal heel verzorgd uit, dus ik ben maar gestopt om eens te gaan zwemmen. Na afloopt kon je, je lekker douchen etc. en dat allemaal voor een toegangsprijs van 40 cent. Normaliter wordt je op dit soort plaatsen gelijk weggeblazen door de Kareoke, maar die was er gelukkig niet, wel veel rennende en gillende kinderen maar dat hoort ook zo. Ik was in Donsol flink onderuit gegaan en had een flinke wond op mijn knie. Ik was bang dat hij door het fietsen nooit goed dicht zou gaan. maar een paar keer goed schoonmaken met zeewater doet nog steeds wonderen. Hij is nu officieel helemaal weer genezen.

De zon blijft een beetje weg de laatste dagen. Eigenlijk ben ik voor mijn doen helemaal niet zo bruin. Als ik rond de middag op de fiets zit maak ik mijn eigen schaduw en komen alleen mijn armen een beetje in de zon. De bagage tassen zorgen er voor dat er van achter ook geen zon op mijn beentje komt. Straks maar wat wandelen om mijn voeten en handen wat bij te laten kleuren. Mijn armen zijn relatief nog het bruinst. Mijn handen daarintegen zijn nog gewoon blank. Ik  heb geprobeerd om zonder handschoenen te fietsen maar dan mis je toch echt grip.