Maandag 1 April

1 april 2013 - Catbalogan, Filipijnen

Ben vandaag rustig begonnen. Het plan was om ergens tussen Calbayog en St. Margarita een slaapplaats te vinden bij het water. Er was wel eentje maar de prijs werd me echt te gortig. Dat heb ik voor al mijn overnachtingen tot nu toe niet uitgegeven. Het was nog geen 12 uur en ik was al 15 km voorbij Catbalog. Ik besloot door te rijden naar het eiland Buri waar ook het vliegveld van Catbalogan ligt. Ik had ooit op internet daar een leuk resort gevonden. Via een rit over de landingsbaan van het vliegveld, vond ik een heel leuk resortje uiteindelijk. Het deed me een beetje denken aan het strand van de film " The Beach". Maar geen overnachtings gelegenheid. Ik kreeg nog wel het aanbod om bij iemand thuis te gaan slapen, maar voor 4000 pesos vond ik dat wat te gek. Dus het idilische strandje maar weer verlaten en toch maar door Catbalogan. Daar heb ik een net hotel gevonden, een verfrissend douche genomen ( wie heeft er nog warm water nodig) en wat calorien ingeslagen. Het begint wel een beetje genant te wordenom gelijk 2 drankjes bij het eten te nemen, maar ze zijn gewoon zo weg. Het was wederom een prachtige route langs over West Samar. Ik heb geen route genomen via de touristen plaatsen. Daarom lukt het waarschijnlijk niet om slaapplaatsen te vinden langs de kust. Ik weet dat de situatie op Leyte anders is. Morgen een rustdag en dan door naar Tacloban. Ik ben dan al op Leyte en Palompon is dan binnen bereik. Ik ga maar eerst een rondje Leyte maken, want ik loop ver voor op schema. Als ik er dan genoeg van heb ben ik altijd binnen 2 dagen in Palomon.

1. Bernie Benz:
    1 april 2013
    Ja, we zeggen iedere keer tegen elkaar: wat gaat Auke hard! Als hij maar mooie dingen ziet en geniet. Bij iemand thuis overnachten is 75 euro inderdaad wel veel gevraagd.
    Op Goede Vrijdag waren de Filipijnen nog in het nieuws met die kruisingen...
    Groetjes uit het vandaag zonnige Delfzijl, B & C
  2. Auke douma:
    3 april 2013
    Ik geniet met volle teugen. Ik heb niet bepaald een toeristische route genomen. Het is de route die onze stagiaires ook altijd nemen met de bus als ze naar Manila gaan. Het zoeken van overnachtingen was daardoor soms een problem. Ik ga na een dag rust beginnen aan mijn Tour rond Leyte. In mijn boekje van Lonely Planet staat Leyte in iedergeval beschreven. Over Samar en andere stukken stond helemaal niets. Als het goed is kom ik ook nog wat bekenden tegen tijdens mijn Tour de Leyte. Ik voel me verder prima en voel me qua fietsen steeds sterker worden. Ik heb vandaag weer voor de middag 107 km weg gestrapt. Groeten Auke