Donderdag 28 Maart

28 maart 2013 - Legazpi, Filipijnen

Waarschijnlijk op Woensdag wat te veel gerust, want ik kon de slaap niet meer vatten. Om 5.30 uur zat ik al op de fiets. Het eerste stuk naar Pili ging over een mooie vlakke weg. Naar de afslag richting de kust ging het met vals plat omhoog. Toen ik Mt. Isarin wat achter me had gelaten ging het ook weer naar beneden naar de kust. Hier werd ik door een flinke regenbui overvallen. Eerst nog wel geschuild, maar daarna er maar gewoon doorheen. De regen was nauwelijk verfrissend. Na Sagay ging het ineens heuvelop en begon de weg te kronkelen, na alweer een bocht was daar ineens de zee. Dit stuk kronkelweg langs de zee is het mooiste stuk tot nu toe. Er zatten wel flinke klimmen in maar die waren goed te doen. Weinig verkeer op de weg en duidelijk dichter bevolkt dan de gebieden waar ik tot nu toe langs was gereden. Het waren een en al foto momenten. Naarmate we dichter bij Tabaco kwamen werd het langzaam vlakker. Bij Tiwi sloot ik aan bij een groep wielrenners. Het ging me iets te rustig dus ik besloot door te rijden. Gelijk het hele peleton achter me aan en ze moesten natuurlijk weten waar ik vandaan kwam, naar toe ging en hoe lang ik al onderweg was. In Tabaco was weer een Jollibee, dit keer was het Spaghetti. Ik ging om zoek naar een resort langs de kust, maar kon niets vinden. De weg ging weer omhoog langs de flanken van Mr. Mayon, een nog actieve vulkaan. Af te toe was zijn zuiver conische vorm zichtbaar door de wolken. Opeens stuite ik op een wegomlegging en ging het weer flink naar beneden en vervolgens weer het hele stuk naar boven om vervolgens 100 meter voorbij de afslag weer op de nationale weg aan te sluiten. Het koste me zeker een half uur. Er lag een brug in reparatie en die was alleen beschikbaar voor voetgangers en fietsers..... Omdat ik geen geschikte overnachting vond kwam ik toch weer in een grote stad, zijnde Legazpi uit. Een redelijk hotel gevonden en gegeten aan de boulevard vlak voor het donker was en de wolke ronde Mt. Mayon verdwenen waren. Nog redelijke foto's gemaakt, maar die krijg ik nu even niet op Internet. Die komen later dus.